I dette innlegget kan du lære om reaksjonslengde, hva det er, hva som påvirker den og hvordan du kan regne det ut. Reaksjonslengden kan være en avgjørende faktor for å unngå hindringer og ulykker, og er derfor viktig å ha et bevisst forhold til. Så om du ønsker å lære om reaksjonslengde eller, så får du tilstrekkelig med informasjon her.
Testen.no tilbyr også øving til teori med over 3000 spørsmål, AI-teknologi og mye mer. I tillegg vil du få tilrettelagte spørsmål og teori om reaksjonslengde, slik at du kan forberede deg best mulig. Dette gjelder også andre nødvendige temaer å kunne bestå. Du kan registrere deg og laste ned appen vår i Google Play eller Appstore.
Hva er reaksjonslengde?
Hvis du er ute og kjører med bil, og det plutselig dukker opp et rådyr ute i kjørefeltet ditt. Da vil reaksjonslengden din være avstanden fra du først ser rådyret, til du trykker inn bremsen og bilen starter å senke farten. Det vil si at reaksjonslengden er avstanden det tar før du oppfatter en hendelse til du begynner å senke farten. Reaksjonslengden er den første delen av stopplengden, som består av reaksjonslengde og bremselengde.
Når det kommer til reaksjonslengde er det en annen faktor som er sentral, og det er reaksjonstid. I gjennomsnitt har førere en reaksjonstid på 1 til 2 sekunder. Det er tiden det vanligvis tar å reagere og bremse ned. Reaksjonstid er sentral når vi skal regne ut reaksjonslengde og stopplengde.
Hvorfor er dette viktig?
Reaksjonslengde er viktig fordi det spiller en avgjørende rolle knyttet til stopplengden, som kan være avgjørende for å unngå hindringer og ulykker. Det er viktig at sjåfører er uthvilte og opplagte når de skal ferdes ut i trafikken. Tretthet og promille er to faktorer som spiller sterkt inn på reaksjonslengden og reaksjonstiden. Det er fordi slike faktorer spiller negativt ut på kroppen og konsentrasjonen. Øker reaksjonstiden, kan det ha store konsekvenser for stopplengden. I verste fall kan det være forskjellen på liv og død.
Reaksjonslengde, bremselengde, stopplengde og mye mer er relevant for teoriprøven for de ulike klassene. Dette kan du øve på i appen vår med minispill, kunstig intelligens og over 3000 spørsmål! Trykk her for å komme i gang med øving til teori og veien til førerkortet!
Slik regner du ut reaksjonslengde
Reaksjonslengde er avstanden du kjører fra du oppdager en fare til du har begynt å utføre en bestemt handling, normalt tar dette 1 til 2 sekunder. Vi tar utgangspunkt i 1 sekund når vi regner det ut og det vil tilsvare 3,6 i regnestykket. I eksemplet nedenfor kjører bilføreren i 80 km/t. Slik blir det:
- Reaksjonslengde regnes ut ved å ta din fart delt på 3,6. (Eksempel: 80 / 3,6 = 22,2 meter)
Reaksjonslengden ved en hastighet på 80 km/t vil være 22,2 meter. Det vil si at du kjører i 22,2 meter fra du oppfatter en fare til du starter å bremse.
Reaksjonstid på 3 sekunder
For å vise hvor viktig det er ved å være årvåken i trafikken, så kan vi si at reaksjonstiden er på 3 sekunder. Siden 3 sekunder er 3 ganger så mye som 1 sekund, så kan vi enkelt gange svaret med 3. Slik blir utregningen:
- 80 / 3,6 = 22,2
- 22,2 * 3 = 66,6 meter
Reaksjonslengden blir på 66,6 meter og det kan få store konsekvenser. Derfor er det viktig å være forberedt og årvåken når du ferdes i trafikken.
Fart er en avgjørende faktor
Det er to faktorer som spiller inn for reaksjonslengde, og det er fart og tid. Derfor kan du også se viktigheten av å holde fartsgrensen eller kjøre etter forholdene. Hvis vi tar utgangspunkt i lik reaksjonstid som forrige eksempel, men øker hastigheten med 10 km/t så blir utregningen slik:
- 90 / 3,6 = 25
- 25 * 3 = 75 meter
Reaksjonslengden økte med (75 - 66,6 = 8,4) 8,4 meter. Derfor er det viktig å holde en forsvarlig hastighet, ettersom det for eksempel kan være avgjørende for å unngå en ulykke eller ikke.
Promille påvirker reaksjonstiden din!
Kjøring i beruset tilstand er en stor grunn for mange ulykker som ender med personskader og død, men hvorfor? Når promillenivået i kroppen din stiger, blir du sløvere, mer uaktsom og får dårligere konsentrasjon. I tillegg øker sannsynligheten for å gjøre uforsvarlige handlinger, som å kjøre langt over fartsgrensen. Ikke bare er det livsfarlig å kjøre over fartsgrensen i edru tilstand, men er du beruset i tillegg, vil reaksjonslengden din øke betraktelig. Som vi har vist eksempler på i utregningen lenger opp, er reaksjonstiden en avgjørende faktor for å bremse ned.
Promillekjøring og risiko
Med alkohol eller en annen form for rus øker risikoen for å havne i ulykker. Dette kan vi enkelt se en sammenheng med, da en tredjedel av ulykker som ender med død er rus involvert. Dersom du er en ungdom som kjører med 0,5 i promille, har du 900 ganger så stor sannsynlighet for å dø i en trafikkulykke. Mer statistikk om fyllekjøring kan du se her.