Hvordan bestå teoriprøven til førerkort guide - Les dette før du tar teoritentamen!

Hvordan bestå teoriprøven til førerkort guide - Les dette før du tar teoritentamen!

Bla ned for å lese artikkelen

  1. Fornøydgaranti

  2. Beståttgaranti

  3. 3000+ spørsmål

  4. Minispill

  5. Enkle forklaringer

  6. AI-anbefalinger

Tilgang til alle kurs - 7 dager

Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, avslutt når du vil!

1 kr 🔥 Ordinær pris 199 kr

Ved å gå videre godtar du våre app- og kjøpsvilkår.

Har du planer om å ta førerkortet i tiden som kommer? Da kommer du deg ikke unna teoriprøven. Dette er noe alle må gjennomføre for å vise at de har nødvendig kunnskap om trafikkregler og kjøretøy, før de kan ferdes i trafikken. Når du skal ta teoriprøven så vil det være på en trafikkskole, og det er i regi av Statens Vegvesen.

I denne guiden kan du lese om hvordan du kan bestå teoriprøven til førerkortet. Her kan du blant annet lese om hva du må gjøre før du skal ta teoriprøven, hvordan du kan forberede deg, tilrettelagt teoriprøve og hvor mye det koster! Vi i Testen.no har laget en teoriapp som du kan øve med for å bestå teoriprøven og komme et skritt nærmere lappen. Hos oss kan du øve på teoriprøven for bil, moped og MC. Dette er kjøretøyene vi vil ta for oss videre i guiden.

Når kan man ta teoriprøven?

Når du kan ta teoriprøven avhenger av hvilket kjøretøy du skal ta førerkort på. Det er ulike aldersgrenser for teoriprøvene til kjøretøy. Her har du en oversikt for kjøretøyene:

  • Bil - Når det kommer til teoriprøven for bil, så kan du ta den et halvt år før du kan ta oppkjøringen. Det vil si at du kan ta teoriprøven når du er 17,5 år.
  • MC - Det er ulike klasser for MC og vi kaller de for A (tung motorsykkel), A1 (lett motorsykkel) og A1 (mellomtung motorsykkel). Teoriprøven for A kan du ta når du er 23,5 år, A1 når du er 15,5 år og A2 når du er 17,5 år.
  • Moped er litt annerledes. Du kan ta førerkortet når du er 16 år, men du kan ikke ta teoriprøven tidligere som med de andre kjøretøyene. Det er fordi teoriprøven for moped er den avsluttende delen før du får førerkort. Så når du har bestått teoriprøven har du førerkort på moped.

Dette bør du vite før du skal ta teoriprøven

Før du kan ta teoriprøven og førerkort, så er det noen ting du er nødt til å gjøre aller først. Du må blant annet søke om førerkort før du tar teoriprøven, eventuelt ta en synstest og levere vandelsattest. Her skal vi gå mer nøyaktig inn på det du må undersøke før du kan ta teoriprøven.

Søke om førerkort

Du er nødt til å søke om førerkort hvis du skal ta det for første gang eller ta førerkort i en ny klasse. Dette er noe du enkelt kan gjøre på “Din side” hos Statens Vegvesen. Om du ønsker å gjøre dette i papirform så kan du også finne skjemaet på samme nettside. Du sender søknaden om førerkort i posten til din trafikkstasjon eller leverer det selv.

Bestille time for teoriprøven

For å forberede deg på en god måte, så er det lurt å bestille time for teoriprøven på bil, moped og motorsykkel. Dette kan du enkelt gjøre på Statens Vegvesen sin nettside. Du må ikke søke om time før teoriprøven, men det gjelder kun hvis trafikkstasjonen tilbyr drop-in. Vi anbefaler deg å undersøke dette i god tid før du skal ta teoriprøven, slik at du ikke må utsette. I verste fall kan dette utsette oppkjøringen din.

Vandelsattest førerkort

Det vil bli gjennomført en automatisk vandelsattest for deg av politiet når du søker om førerkort. Dette kan ta to uker og lenger før du får svar. Dette er noe som må være i orden før du bestiller time til oppkjøring. Når det kommer til moped, må vandelsattest være godkjent før du kan ta teoriprøven.

Synstest før teoriprøven

Synstest er lurt å sjekke før du skal ta førerkort. Om du søker om førerkort på nettsiden til Statens Vegvesen, så kan du få beskjed om at du må levere en synstest eller helseattest. Hvis du har nedsatt syn eller lignende, så er dette lurt å ordne tidlig. Du kan ta en synstest hos en lege, optiker eller øyelege. Husk at attestene ikke kan være eldre enn tre måneder før du sender dem.

Tilrettelagt teoriprøve

Hele poenget med tilrettelagt teoriprøve er å dekke folk sine behov, og legge til rette for at de skal gjennomføre prøven på en god måte. Det er ingen skam når det kommer til tilrettelagt teoriprøve, og det har ingenting med folks sin kunnskap å gjøre.

Hovedsakelig går dette ut på at det er en sensor tilgjengelig når man skal gjennomføre prøven. Det er for å hjelpe med å forstå spørsmålene bedre, ved hjelp av en muntlig fremføring av teksten på teoriprøven. Dette kan blant annet være hjelpsomt for mennesker med dysleksi.

En tilrettelagt teoriprøve vil ikke gi noen en større fordel eller bedre grunnlag for å bestå, men en bedre forståelse. Hvis tilfellet er at man ikke kan norsk, er det mulig å gjennomføre teoriprøven på et annet språk. Da finnes det muligheter for ulike trafikkstasjoner å stille med en tolk, som gjør det enklere for kandidaten og tolken å forstå hverandre. Kostnadene for tolk må man betale selv.

Hvem kan ta en tilrettelagt teoriprøve?

Det er ikke gitt at de som har behov eller trenger tilpasset teoriprøve får det uten videre. Dette er noe man er nødt til å søke om hos Statens Vegvesen. Hvis man skal få søknaden sin evaluert, finnes det noen krav for må godkjennes.

Dette gjelder blant annet dokumentasjon som viser til grunnen for at det er behov for tilrettelagt teoriprøve. De vanligste formene for dette er dokumentasjon som er sendt fra fastlege eller logoped. Andre alternativer kan være fra det offentlige skoleverket, trafikkskole eller PP-tjeneste for eksempel.

Den vanligste grunnen for at folk trenger tilrettelagt teoriprøve er på grunn av dysleksi. Selv om det er vanlig, så betyr ikke det at dette er eneste grunnen for en tilpasset prøve. Dette tilbudet er for alle som kjenner på utfordringer ved å besvare teoriprøven, og de har mulighet til å få det dokumentert og sende inn søknad. Hvis søknaden blir godkjent, så står du fritt til å bestille en tilrettelagt teoriprøve.

Hvordan bestå teoriprøven

Vårt mål er at du skal bestå teoriprøven for ønsket kjøretøy. Spørsmål og teori kan du øve på i teoriappen vår, men vi synes det er viktig at du vet hva som må til for å bestå. Her skal vi ta for oss de ulike kjøretøyene, hva som må til for å bestå og annen informasjon som kan være nyttig for deg.

Slik består du teoriprøven for bil

For å bestå teoriprøven for bil, så har du hovedsakelig tre punkter å forholde deg til. Det er antall spørsmål du må svare på, antall riktige svar og en tidsbegrensning. Slik ser teoriprøven ut:

  • Hvor mange spørsmål er det på teoriprøven for bil? Teoriprøven har 45 spørsmål. Du er nødt til å svare på samtlige spørsmål for å gjennomføre prøven.
  • Når du skal ta teoriprøven har du en tidsfrist på å gjennomføre prøven. Du har 90 minutter til å svare på alle spørsmålene. Det vil si at du i gjennomsnitt har 2 minutter per spørsmål.
  • For å bestå teoriprøven er du nødt til å svare riktig på minst 38 av 45 spørsmål. Det betyr at du kan ha maks 7 feil på teoriprøven for bil.. Det er ikke minuspoeng for å svare feil på spørsmål.

Nyttig info om klasse b

Hvis du bestå teoriprøven for bil, så gjelder det kun for en viss tidsperiode. Denne tidsperioden er 3 år. Det vil si at hvis du ikke tar oppkjøringen innen 3 år etter du besto, så vil ikke teoriprøven være gyldig lenger. Da er du nødt til å ta teoriprøven på nytt. Dette gjelder for teoriprøven for de ulike klassene.

Hvordan bestå teoriprøven for moped

Teoriprøven for moped er lagt opp på en annerledes måte. Her kan du se hva som må til for å bestå:

  • Teoriprøven for moped består av 30 spørsmål. Du må svare på alle spørsmålene for å fullføre prøven.
  • Du har en tidsbegrensing for å fullføre. På teoriprøven har du 60 minutter på deg. Det vil si at du har i gjennomsnitt 2 minutter per spørsmål.
  • For å bestå teoriprøven er du nødt til å svare riktig på 25 av 30 spørsmål. Med andre ord kan du ha maks 5 feil. Du får ingen minuspoeng for å svare feil.

Hvordan bestå teoriprøven for motorsykkel

Til slutt har vi teoriprøven for motorsykkel. Når du skal øve på teori til lappen for motorsykkel, så kan det være litt ulik fra de ulike klassene (A, A1 og A2). Men, teoriprøven for de ulike klassene er helt like. Dette gjør teoriprøven for MC mindre vanskelig å holde styr på, hvis du skal ta flere av dem. Slik ser teoriprøven ut:

  • Teoriprøven består av 40 spørsmål. Du er nødt til å svare på alle spørsmålene for å gjennomføre prøven.
  • Hvor lang tid tar teoriprøven? Du har en tidsfrist på gjennomføringen. Den er på 90 minutter. Det vil si at du i gjennomsnitt har 2 minutter og 25 sekunder per spørsmål. Sannsynligvis vil du erfare at du bruker ulik tid på spørsmålene, men det bør være godt med tid.
  • Hvis du skal bestå er du nødt til å ha minst 34 av 40 spørsmål riktig. Det vil si at du kan ha maks 6 feil på teoriprøven for MC. Du får ikke minuspoeng for å svare feil på spørsmål.

Hvordan ser teoriprøven ut - dette kan du forvente

Når du kommer på trafikkstasjonen for å ta teoriprøven, så kan du forvente å gjennomføre prøven på en datamaskin. Når du skal svare på spørsmålene, så er det lagt opp som en flervalgsoppgave. Vanligvis vil du ha fire svaralternativ og ett av alternativene er riktig. Du får ikke minuspoeng for å svare feil.

Spørsmålene kan være basert på tekst eller kombinert med bilder som for eksempel kan illustrerer en trafikksituasjon. Når det kommer til spørsmål som er relatert til stopplengde, bremselengde eller reaksjonsevne, så kan det være nødvendig å regne for å finne riktig svar.

Dette er tillatt på teoriprøven

Det er en rekke spørsmål om hva som er tillatt av hjelpemidler eller hva man kan ha med på teoritentamen. Det kan for eksempel være om man kan bruke kalkulator på teoriprøven. Her får du en oversikt over hva som er tillatt av hjelpemidler på teoriprøven for klasse b og de andre kjøretøyene:

På alle de lette klassene (B, A til A2, og AM146 og 146) som du kan ta teoriprøve for hos oss, er det ikke tillatt med noen hjelpemidler. Når du har behov for å bruke kalkulator på spørsmål, så vil det dukke opp kalkulator på skjermen som du kan bruke. Dermed trenger du ikke å tenke på at du skal ha med deg noe form for hjelpemidler når du skal til trafikkstasjonen.

Hvordan du kan forberede deg

hvordan øve til teoriprøven bil, moped motorsykkel

Vi i Testen.no har laget vår helt egen teoritest for lappen på ulike kjøretøy. Appen er bygget med kunstig intelligens som gir deg en mer effektiv øvingsplattform enn tidligere. I tillegg har vi brukt teoriprøven fra Statens Vegvesen som inspirasjon, og skrevet 3000 spørsmål som er relevante. I tillegg kan du finne minispill som kan gi en variert måte å øve på.

Er du fortsatt usikker på om du vil ha et abonnement hos oss? Vi har ulike garantier som gir trygghet for våre brukere. Vi har både fornøyd- og beståttgaranti. Om du ikke består eller ikke er fornøyd med appen, så kan du få pengene refundert. Vi har formulert spørsmål og forklaringer så enkelt vi bare kan, men teori for førerkort kan fortsatt være komplisert. Derfor har vi egne veiledere som du kan ta kontakt med når som helst.

Vi har også 5 tips for deg når du skal øve på teoriprøven

  1. Finn et sted du kan sitte i fred og ro. Teorien for trafikk og kjøretøy er viktig for å bestå teoriprøven og for å selv være en trygg trafikant. Det beste du kan gjøre er å finne et sted du kan øve i fred og ro. Om det er med en teoribok eller spørsmål fra teoriappen. På denne måten er det enklere å holde konsentrasjonen og fokuset oppe. Da vil du sannsynligvis få mer ut av øvingen og sjansen for å bestå teoriprøven vil øke.
  2. Husk å ta deg pauser fra øvingen. For at det skal være enklere å sitte over lenger tid, så kan det være fornuftig å ta seg pauser i jevne mellomrom. En liten tur ut for frisk luft er godt for kropp og sinn. Det kan være en god rutine for øvingen din.
  3. Bruk teorien du lærer i praksis. Om du forbereder deg til teoriprøven så kan det bli veldig mye teori og spørsmål. Innimellom er ikke det alltid like lett å se for seg, eller ha noen spesifikke situasjoner å knytte det til. Derfor kan det vært lurt å tenke over det du øver på når du selv er ute i trafikken. Om du sitter på i en bil, øvelseskjører eller går på et fortau. Tenk over trafikkskiltene, trafikkregler og kanskje det vil gi mer mening.
  4. Kanskje du har en venn som også skal ta teoriprøven? Det kan være veldig hjelpsomt å være flere når man skal øve. Da kan man stille hverandre spørsmål og gjøre mer ut av øvingen. Det er også stor forskjell på hva folk synes er enkelt og vanskelig når det kommer til teoriprøven. Derfor kan det være at dere har kunnskap om forskjellige ting, og det kan hjelpe dere med å utfylle hverandre.
  5. Bruk de rundt seg som har førerkort og har tatt teoriprøven. Vanligvis har man enten foreldre, familie, venner eller bekjente som har gjennomført teoriprøven eller har førerkort. Bruk disse for det, det er verdt og still spørsmål. Dette kan hjelpe deg med å få en bedre forståelse.

Dette kan være spørsmål fra teoriprøven

Spørsmål fra teoriprøven til de ulike klassene er fra temalister og kategorier som hører til dem. Disse temalistene er relativt like fra de ulike kjøretøyene, fordi trafikkregler og skilter gjelder for de som ferdes i trafikken. Det som kan variere er spørsmål som er knyttet til kjøretøyet. Når det kommer til bil, så kan det for eksempel være tillatt totalvekt med henger.

Spørsmål for moped kan være om du ha med en passasjer på tohjuls moped. Når det kommer til MC, så kan du for eksempel få spørsmål om hvordan du kan kontrollere om at hjelmen er godkjent. Dette er jo spørsmål som ikke er relevante for bil, så slike spørsmål kan skille kjøretøyene.

Dette koster teoriprøven

Når du skal ta teoriprøven for ulike klasser på trafikkstasjonen så koster det penger. Så hvor mye koster teoriprøven for klasse b og de andre kjøretøyene? Felles for alle klassene vi tar for oss i Testen.no, så koster det 360 kr for gjennomføring av teoriprøven. Hvis du stryker og må ta teoriprøven på nytt, så vil du være nødt til å betale 360 kr igjen.

Dette er hvor mye et førerkort koster

Når det kommer til pris for de ulike førerkortene, så er dette noe som varierer fra klasser og personen som skal ta dem. I tillegg kan det variere fra priser hos kjøreskoler på det som er av obligatoriske kurs og kjøretimer. Det er opp til kjøreskolene og vurdere om du er skikket til å gå videre i de ulike trinnene, og dermed kan prisene variere etter kandidatene sitt kunnskapsnivå og kjøreferdigheter.

Det er også kostnader knyttet til oppkjøring og teoriprøven, og dette er kostnader som kan øke hvis man ikke består. Siden det er stor forskjell på tilgang på trafikkskoler og hvor lang tid folk bruker på å ta førerkort, så er det vanskelig å sette en fast pris på førerkort. Derfor skal vi ta for oss hva den gjennomsnittlige prisen for førerkortet er.

Førerkort for bil

Med alle kostnadene som er knyttet til førerkort for bil, så kan du forvente å betale et sted mellom 25 000 og 30 000 kr. Som nevnt så kan dette variere fra behov for kjøretimer, kurs, oppkjøring, kjøretimer og lignende. Vi anbefaler at du gjør deg kjent med aktuelle kjøreskoler, slik at du kan sammenligne priser og se hva som passer deg. Vær obs på at flere kjøreskoler kan tilby pakkepriser og kampanjer, som gjør prisen lavere.

Førerkort for MC

Førerkort for motorsykkel kan også variere i stor grad. Først og fremst for de ulike klassene, men også kunnskapsnivå og kjøreferdigheter. Faktorer som kjøreskoler kan også spille inn på pris. Dette kan du forvente av pris for førerkort for ulike klasser:

  • Lappen for lett MC vil koste fra 15 000 kr og oppover.
  • Mellomtung og tung motorsykkel er vanligvis litt dyrere, og vil koste fra 20 000 kr og oppover.

Førerkort for MC

Moped er et billig alternativ for transportmiddel hvis vi sammenligner det med de andre klassene som er nevnt ovenfor. Førerkort for moped kan du forvente å betale mer eller mindre 8 000 kr for. Dette kan selvsagt varierer fra ulike faktorer. Undersøk ulike kjøreskoler og muligheten til å ta opplæring på ungdomsskole hvis du har mulighet.

Intensivkurs for førerkort

Intensivkurs er noe som har blitt mer vanlig den siste tiden. Det er kurs som trafikkskoler legger til rette for, slik at folk kan ta de praktiske kursene i løpet av kort tid. Slike kurs kan være nyttige for folk som har vanskelig med å ta fri jevnlig fra skole og jobb. Kjøreskoler forventer at du bruker egen fritid på å øvelseskjøre, og dette må du legge til rette for. Ettersom de praktiske kursene vil bli gjennomført på kort tid, er det viktig å skape gode erfaringer med øvelseskjøring før du tar kursene.

Hvem kan intensivkurs være aktuelt for?

Det kan finnes flere grunner på hvorfor det kan være nyttig å få et førerkort raskt. Som nevnt, kan det være ugunstig å ta seg fri fra jobb eller skole i jevne mellomrom. Med et intensivkurs kan man benytte seg av ferie for å gjennomføre det.

Hvis man må flytte til et sted der det er mangel på offentlig transport, så kan førerkort være nyttig. Noen jobber krever førerkort på ulike klasser, eller så kan det være at jobben ligger tungvint til. Et intensivkurs kan være veldig nyttig hvis noen av disse tilfellene oppstår.

Dette skjer hvis du stryker på teoriprøven

Dette er generelt for alle teoriprøver. Hvis du stryker på teoriprøven du har gjennomført, så er du nødt til å vente 2 uker til du kan ta prøven på nytt. Dette er for å gi deg tid til å øve mer og tilegne deg den kunnskapen som trengs for å bestå. Du får ikke se hvilke spørsmål du svarte feil på, men du kan se hvilket tema. Dermed kan du ha fokus på temaene du svarte feil på, og repetere spørsmål innenfor de andre temaene for å holde kunnskapen friskt i minne.

Grunnleggende om oppkjøring

Når du har bestått teoriprøven for bil og MC, så har du mulighet til å ta oppkjøringen. Siden teoriprøven er den avsluttende delen for førerkort på moped, så er ikke dette aktuelt for klassen. Oppkjøring er hovedsakelig delt opp i to deler. I den ene delen skal du forberede kjøretøyet og deretter svare på kontrollspørsmål og utføre det i praksis. I den andre delen skal du kjøre med sensor, og vise at du kan kjøre på en forsvarlig måte.

Hva er kontrollspørsmål?

Kontrollspørsmål er et utvalg av spørsmål som sensor vil stille deg før selve kjøringen begynner. Vanligvis vil du få ett spørsmål fra et tema, og deretter utføre det du fikk spørsmål om i praksis. På denne måte kan du vise at du har kunnskap om bilen og hvordan du skal undersøke at den er klar for kjøring.

Om du ikke kan svaret på spørsmålet eller gjennomføre det i praksis, så betyr ikke det at du vil stryke. Dette er en del av et helhetsinntrykk fra sensor. Det skal sies at det er en god start om du klarer å svare rett på kontrollspørsmålet og gjennomføre det. Kjøringen er det som vil ha størst påvirkning på om du vil bestå eller ikke.

Når du skal kjøre

Det er selve kjøringen på oppkjøringen som tar mest tid. Du vil trekke en spesifikk rute som sensor vil hjelpe deg med å følge. Gjennom denne ruten vil du ha mulighet til å vise at du blant annet kan beherske kjøretøyet, følge trafikkskilt, lese trafikken og tilpasse deg. Sensor kan avbryte kjøringen resulterer i farer, skader eller brudd på ulike trafikkregler. Det kan for eksempel være hvis du kjører på rødt lys

Består du eller ikke?

Når du parkerer bilen på trafikkstasjonen etter kjøringen, så vil sensor gi deg et svar umiddelbart om du har bestått eller ikke. Hvis du består, så vil du få et midlertidig førerkort som du kan bruke de første dagene. Ditt ekte førerkort vil komme i posten i løpet av få dager.

Om du ikke består, så vil det sannsynligvis være en skuffelse. Hvis det er tilfellet, så vil du få muligheten til å kjøre opp igjen etter 4 uker har gått. Da har du muligheten til å ta noen ekstra kjøretimer eller øvelseskjøre hjemme. På denne måten kan du forberede deg på det du ikke fikk til så godt under oppkjøringen.

Dette bør du vite om midlertidig førerkort

  • Midlertidig førerbevis kan sende ut til en person som ikke har gyldig førerkort av en rekke årsaker, inkludert, men ikke begrenset til:
  • Personen er en ny sjåfør som ennå ikke har fått sitt førerbevis etter at oppkjøringen ble bestått.
  • Personens førerbevis er mistet, stjålet eller glemt igjen.
  • Det midlertidige førerbevis er gyldig for bruk i Norge.
  • Du vil få et midlertidig førerkort når du har bestått oppkjøringen. Dette kan du bruke som førerkort frem til du får tilsendt ditt faktiske førerkort i posten. Du kan forvente å få dette noen dager etter at du bestod oppkjøringen.

Oppsummering

I Norge er det aldersbestemt når du kan ta ulike teoriprøver og førerkort. Gjerne kan du ta teoriprøven et halvt år før du fyller år for det aktuelle førerkortet. Et unntak er moped fordi der er teoriprøven den avsluttende delen for å få førerkort. Det betyr at du kan ta teoriprøven når du er 16 år. Et annet alternativ for førerkort når du er 16 år er lett motorsykkel. For motorsykkel finnes det tre ulike klasser. Du kan også ta lappen for mellomtung- og tung motorsykkel, men dette er når du blir 18 og 24 år. For å ta førerkort for bil, så er du nødt til å være 18 år.

Teoriprøven for de ulike kjøretøyene er lagt opp på ulik måte med tanke på antall spørsmål, antall riktig for å bestå og tid for å gjennomføre. Det varierer fra 30 til 45 spørsmål, og du vil ha alt fra 60 til 90 minutter for å gjennomføre. Det betyr at du har relativt god tid til å gjennomføre. Det er fordi det varierer hvor lang tid du bruker på de ulike spørsmålene. På moped kan du ha totalt 5 feil, på MC kan du ha 6 feil og på bil kan du ha 7 feil.

Med denne guiden håper vi at du har blitt klokere når det kommer til førerkort og teoriprøven for bil, moped og MC. Vi ønsker deg masse lykke til med øvingen!