Det er viktig å ha et bevisst forhold til bremselengde når du er ute i trafikken. Dette er en del av pensum som du må kunne for å bestå teoriprøven. Vi har samlet teori og spørsmål rundt bremselengde, reaksjonslengde, stopplengde og andre temaer som er relevant for at du skal bestå teoriprøven. Med blant annet kunstig intelligens, tusenvis av spørsmål, fornøyde- og beståttgaranti får du en komplett øvingsplattform til bil, moped og motorsykkel. Videre kan du lese om hva bremselengde er, hvorfor det er viktig og hvordan du regne det ut!
Hva er bremselengde?
Bremselengde er avstanden et kjøretøy bruker fra du bremsene ned til det stopper helt. Bremsesystemet er designet for å gi sikrest mulig stopplengde under normale kjøreforhold. Det er imidlertid mange faktorer som kan påvirke den faktiske bremselengden, og det kan blant annet være hvilke type kjøretøy det er vekt, veibanen og værforholdene.
Tar vi utgangspunkt i tørr asfalt så vil det være det beste underlaget å bremse ned på. Hvis det regner og vegbanen er våt, så kan det doble bremselengden og det er lurt å tenke over. Enda verre er det hvis vegen er isglatt, for da tar vi utgangspunkt i at bremselengden firedobles. Du har kanskje lært å holde 3-sekundersregelen under normale forhold? Det er riktig, men dette må du ta hensyn til hvis det er vått eller glatt på vegen. Det er nettopp fordi bremselengden blir betraktelig mye lengre enn ved normale forhold.
Hvorfor er bremselengde viktig?
Bremselengden utgjør en stor del av stopplengden. Å være klar over bremselengde og kjøring på ulike forhold, kan hjelpe deg å unngå ulykker og dødsfall. Når vi skal ta for oss utregning av bremselengde senere, så vil du se at det er små hastighetsforskjeller som kan utgjøre store lengder. Det kan være forskjell på om du klarer å stoppe i tide eller ikke. Derfor er det også viktig å holde fartsgrensen, for de er bestemt på en vurdering som er sammensatt av fart, risiko og ulykker. Dette har direkte tilknytning til reaksjonslengde, bremselengde og stopplengde. Utover dette må du kjøre etter forholdene.
Vi mener at det er viktig at alle som ferdes i trafikken har et forhold til bremselengde, og hvordan den varierer ut fra værforhold og hastigheter. På denne måten kan du kjøre mer forsvarlig og ha en tanke om hvordan du kan samhandle godt med trafikken rundt deg. For å vise dette mer tydelig, skal vi ta for oss bremselengde videre nedover.
Slik regner du ut bremselengde
Her kan du se hvordan du skal regne ut bremselengde. Det er veldig smart å kunne for deg som ferdes i trafikken eller for deg som skal lære å regne det ut til teoriprøven. Vi har forklart at bremselengden er den avstanden fra du starter å bremse, til bilen står stille. I eksempelet nedenfor sier vi at sjåføren kjører i 85 km/t. Slik blir utregningen:
- Bremselengde på tørt føre regnes ut ved å ta (fart * fart) / 200. (Eksempel: (85 * 85) / 200 = 36,1).
Det vil si at bremselengden ved 85 km/t på tørt føre er 36,1 meter.
Denne utregningen kan være lurt å bruke på ulike hastigheter for å få et inntrykk på hvor mange meter det tar å bremse ned.
Bremselengde ved vått føre
Når det er våt vegbane så tar vi utgangspunkt i en doblet bremselengde. Da kan du regne det ut på denne måte:
- Bremselengde på vått føre regnes ut ved å ta (fart * fart) / 200 og multiplisere svaret med 2. (Eksempel: (85 * 85) / 200 = 36,1 * 2 = 72,2).
Det vil si at bremselengden ved 85 km/t på vått føre er 72,2 meter. Derfor skal du være veldig oppmerksomt og tilpasse kjøringen din når det regner.
Bremselengde ved glatt føre
Når det er glatt føre på vinteren skal du være veldig oppmerksom, tenke godt over hastighet og holde god avstand til forankjørende. Vi tar nemlig utgangspunkt i firedoblet bremselengde. Da kan du regne det ut på denne måte:
- Bremselengde på glatt føre regnes ut ved å ta (fart * fart) / 200 og multiplisere svaret med 4. (Eksempel: (85 * 85) / 200 = 36,1 * 4 = 144,4).
Dette vil si at bremselengden på glatt føre blir 144,4 meter. Dette gjør at du må tilpasse deg i stor grad med tanke på kjøringen din.
Derfor må du regulere farten etter forholdene
Siden vi ser at vegforholdene gjør store utslag på bremselengde, så er du nødt til å tilpasse deg etter fartsgrensen. Det er ikke forsvarlig å følge fartsgrensen i 80 km/t hvis det er glatt veg. Du er nødt til å kjøre etter forholdene på vegen. Fartsgrensen gir informasjon om den maksimale farten du kan holde, men ikke farten du skal holde til enhver tid.