Biler gjennomgår mye juling når vi kjører rundt i de. Dette fører til diverse deler som slites ut etter hvor mye og hvordan bilen blir brukt. Mange av slitedelene du finner i bilen din er nødvendig å bytte i tide, spesielt om du har planer om en lang familietur med bilen.
For å hjelpe deg i gang mot en tryggere bil, har jeg laget en liste med 8 forskjellige slitedeler som bør byttes i tide. Følger du denne lista og sjekker, eventuelt bytter delene, vil du ha en større sannsynlighet for å komme deg trygt fra A til B. Gjerne les videre og lær!
Har du tenkt til å ta teoriprøven for bil? Nå kan du øve med vår egen plattform for teoritentamen for bil. Bruk spill, kunstig intelligens og mye mer for å øve så du kan bestå med glans!
1. Bremseklosser
Bremseklosser slites ut etter som du bremser. Når de blir gamle og slitte, kan de lage en pipelyd som mange kjenner igjen. Til vanlig varer bremseklosser rundt 30 - 50 000 kilometer, men dette varierer fra hvilken bil du har og hvordan du kjører. Når du har kjørt nok kilometere, er det på tide med vurdering av nye bremseklosser.
2. Bremseskiver
Bremseskivene behøver ikke å byttes like ofte som bremseklosser. Disse behøver du å bytte ca. hver tredje gang du bytter bremseklosser. Det er også viktig å vite at slitte og tynne bremseklosser sliter mer på bremseskivene, så du bør ikke vente for lenge med å bytte bremseklosser, dersom du ønsker å spare bremseskivene. Du bør også være ekstra observant dersom du skal leie varebil, da varebiler er tyngre og trenger oftere tilsyn.
3. Tennplugger og coils
Bensinbiler bruker et tenningssystem med tennplugger og coils som antenner bensinen. Når tennpluggene blir dårlige, går ikke bilen lenger jevnt, bruker ekstra mye bensin samt øker eksosutslippet. I tillegg så har coilen en jobb med å føre elektrisitet til tennpluggene så de kan antenne bensinen. Skjer det noe med coilen, vil ikke bilen fungere som den skal.
Du kan også lese om hvilken bilforsikring som er best!
4. Pollenfilter
Når er sist du byttet pollenfilter? Denne bildelen renser luften som kommer inn i bilen for å oppnå en god luft. Problemet er at den blir tett etter en stund, som fører til en dårligere luftkvalitet. Heldigvis tar ikke verksteder så mye for å bytte pollenfilteret, som bør gjøres hver 15 - 17 000 kilometer.
5. Fjæringen
Biler har fjæring for å dempe ujevnhetene når du kjører. Dette sørger for en komfortabel biltur for deg og passasjerer, men som også hjelper å holde bilen i en god stand, da de ikke er anbefalt å filleriste. Problemet er at de kan bli rustne. Dette sammen med mange år på veien, fører til at de kan knekke. Kjører du med en knekt fjær kan den uheldigvis punktere bildekket.
6. Dekk
Bildekk er mye mer enn bare et gummihjul. Mønsteret som du finner på dekket, er laget spesielt for å gi plass for vann, søle og snø når du kjører på veien. Dersom du kjører på veien uten mønster på en tørr vei, så går det fint. Problemet kommer når veien er våt. Da vil ikke bildekkene få bra bakkekontakt, som fører til at du mister kontrollen. Derfor må du måle mønsterdybden når du mistenker at den nærmer seg grensen.
7. Vindusviskere
Vindusviskere holder rutene rene så vi får god og klar sikt fremover. Jobben de gjør er utrolig viktig, men sliter veldig på dem, og må byttes ut relativt ofte. I tillegg kan de skape store riper i ruten. Siden disse ofte må byttes ut, kan det være lurt å kjøpe med et par ekstra, for å oppbevare de i bagasjen.
8. Registerreim
Registerreima sitter på motoren og roterer for å drive kamakselen. Kamakselen sin jobb er å åpne og lukke ventilene på motoren. Hvis registerreimen ryker mens du kjører, vil det koste deg dyrt, i verste fall blir motoren helt ødelagt.