Hva er en trimmet moped? Dette må du passe deg for

Hva er en trimmet moped? Dette må du passe deg for

Bla ned for å lese artikkelen

  1. Fornøydgaranti

  2. Beståttgaranti

  3. 3000+ spørsmål

  4. Minispill

  5. Enkle forklaringer

  6. AI-anbefalinger

Tilgang til alle kurs - 7 dager

Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, avslutt når du vil!

1 kr 🔥 Tilbud - nedsatt fra 199 kr

Ved å gå videre godtar du våre app- og kjøpsvilkår.

Hvis du har en trimmet moped, kan faktisk forsikringsselskapet kreve tilbake penger ved en ulykke, og du vil ruinere livet ditt. I tillegg utsetter du deg selv og andre for store og uforsvarlige farer.

I dette innlegget håper vi du lærer noe nytt som du kan ta med videre i livet. Vår oppgave er ikke bare å lære opp unge og ferske førere på reglene i trafikken, men også hvorfor det er viktig å følge dem.

Du kan nå øve til teoriprøven for moped med vår egne teoriapp! Trykk på lenken for å lese mer og last ned appen.

Hva sier loven om trimming av moped?

Loven har satt en grense for hvor fort en moped kan kjøre. Om mopeden din er trimmet og kan kjøre over grensen, har du brutt loven. Dette går under loven om krav til kjøretøyer og bruk av kjøretøyer. Fordi Norge må følge EØS-avtalen, kan ikke mopeder eller andre kjøretøy overtrede grensen for tillatt utslipp av CO2 heller.

Hva skjer om du blir tatt i kontroll?

Oppdager politiet at du har en trimmet moped, får du en saftig bot på 5850 kr og tre prikker på førerkortet ditt, som varer i tre år. Etter fire prikker på førerkortet, får du et varsel; åtte prikker fører til tap av førerrett. Mister du førerretten, må du vente i seks måneder før du får den tilbake.

Kontrollene utføres i et samarbeid mellom statens vegvesen og politiet. Dette er en nødvendig innsats for å holde ungdommen trygg i trafikken. Politiet gjør det ikke for å være slemme, men for å motivere alle til å følge reglene som er satt.

Hva skjer om du havner i en ulykke?

Trimmer du mopeden har du ikke lenger en forsikring, så enkelt kan vi se på det i hvert fall. Havner du da i en ulykke, vil ikke forsikringen dekke noe som helst, og du står alene med alle kostnadene. Ingen ønsker å havne i en slik situasjon, for dette er noe du kommer til å slite med resten av livet.

Vi har reglene for sikkerhetens skyld

Vi er helt enige, det er aldri morsomt å få en bot, men det er fortsatt viktig å vite hvorfor politiet deler dem ut. I Norge har vi en visjon om null døde i trafikken, noe som viser seg å bli en mulig fremtid, men vil kreve et godt samarbeid mellom alle trafikanter.

Mopeder er ikke laget for å kjøre fortere enn det vognkortet sier. Velger du fremdeles å kjøre en trimmet moped, utsetter du deg selv og andre for store og brutale farer. Når en moped, som er laget for å kjøre i 45 km/t, holder en fart på hele 90 km/t, er det ingen mulighet for å overleve. Prøver mopedisten å nødbremse før en potensiell ulykke, vil føreren miste kontrollen over mopeden. Oddsene ser dessverre ikke bra ut i en slik situasjon.

Er du sikker på at din ikke er trimmet?

Om du har kjøpt en brukt moped, så kan det faktisk hende at den ikke er lovlig på veien! Selv om den forrige eieren hevdet at alt var i orden, så er det ikke alltid dette stemmer. Går du inn i en kontroll med en trimmet moped, selv om du ikke visste at den var det, så får du et forenklet forelegg.

Har du mistanker om din moped er trimmet eller ikke, anbefaler vi deg å ta den inn for en kontroll. Oppdager dere at mopeden er trimmet, må den gjøres klar for veien igjen, før du får lov til å kjøre den.