Hvor mye koster det å ta lappen for bil, moped og motorsykkel?

Det er mange som til enhver tid lurer på hvor mye det koster å ta lappen for bil, moped og motorsykkel. Spør man familie og venner får man som regel en god del forskjellige svar, da priser varierer fra sted til sted, for ikke å snakke om prisendringer over årene. For noen kostet det kanskje 15 000 kroner å ta lappen, mens for andre kanskje 20 000.

Siden prisen varierer fra kjøreskole til kjøreskole, er det svært viktig å undersøke litt om de forskjellige i området ditt. Vi anbefaler å lese om opplevelsene til andre tidligere elever, om dette er tilgjengelig på nettet. I tillegg til å lese om hva andre har opplevd, anbefaler vi å spørre venner, familie og bekjente om deres tidligere opplevelser på de forskjellige stedene.

I dette innlegget får du svar på prisene for å ta lappen for bil, moped og motorsykkel på ett og samme sted. Du får også gode tips om å ta lappen, da det er mye du kan gjøre for å forberede deg godt i forveien.

Lappen for bil

Det er som oftest bil de fleste tar lappen for. Ikke bare er biler en tryggere måte å komme seg frem på, men den har plass til flere passasjerer, og mye rom til overs for å frakte varer, møbler og andre ting som enten er vanskelig eller umulig å frakte på motorsykler og mopeder.

Hvor mye koster det å ta lappen?

Prisen varierer fra hvor mange timer du må kjøre, kjøreskolen du velger, om du må ta teoritentamen flere ganger, timepris på kjøretimer osv. Selv om prisene varierer vil de fleste betale rundt 30 000 kroner.

Det er kjøretimene som oftest koster mest, normalt litt over halvparten av totalkostnadene. Siden det er trafikkskolene som selv setter prisene, vil de variere fra sted til sted. Timeprisen er som regel fra 450 kroner til 800 kroner.

Motorsykkel

Når man skal ta motorsykkellappen kan man velge mellom lett motorsykkel (A1), mellomtung motorsykkel (A2) eller tung motorsykkel (A). Mange tror at prisene variere veldig mellom de forskjellige klassene, men som regel kan man forvente å betale samme sum, uavhengig om du velger A1, A2 eller A.

Prisen du kan forvente

Siden prisene til trafikkskolene varierer fra sted til sted, kan vi ikke gi et nøyaktig svar på hva prisen er. Det vi kan si er at en elev i gjennomsnitt betaler mellom 15 000 – 20 000 kroner, så noen ganger halvparten av prisen man betaler for å ta billappen.

Moped

Moped (førerkortklasse AM), er kanskje ikke det raskeste man kan kjøre, men det billigere alternativet å få lappen for. I tillegg er det mye tryggere å kjøre moped enn tung og lett MC i trafikken, spesielt om det er unge og forsiktige førere. Siden 16-åringer kan ta lappen, vil svært mange av disse kjøre forsiktig og respektere trafikkreglene.

Det er viktig å vite at yngre sjåfører med få øvelseskjøringstimer har større sjanse for å havne i ulykker, i motsetning til de med mange timer som vet hvordan man respekterer veien og andre trafikanter.

Hvor mye det koster å ta mopedlappen

Mopedlappen er det billigste alternativet å ta. Som regel kan du forvente å betale rundt 8 000-9 000 kroner. Du må betale for obligatoriske kurs, kjøretimer, innleie av utstyr, teoriprøven osv. Mange trafikkskoler tilbyr pakker som gjør mye av prosessen billigere.

Mopedister slipper også kjøring på motorveien, så de unngår en del dyre kjøretimer som andre må gjennom.

Tips for å ta lappen

Lappen krever mange timer med både kjøring bak rattet og studeringskvelder for å få kunnskapen og ferdighetene som trengs. Det Kan fort bli litt mye, da du må øve til teoritentamen og øvelseskjøre før å kunne bestå oppkjøringen.

Med en god innstilling og mye innsats, så er det mulig å bestå på første forsøk. Under kan du lese om tre veldig nyttige tips. Følger du tipsene vil du ha en større sjanse for å bestå.

Start tidlig

Dette gjelder både studering og kjøring, i tillegg er det kanskje det beste tipset du kan få. Det tar tid å ta lappen, og det er mye man må lære seg. De som starter å øve til teoritentamen sent har en større sjanse for å stryke enn de som starter tidlig.

Starter du tidlig kan du også sette opp en plan over det du må øve på til teoritentamen, samt dagene og timene du tenker å sette av til studeringen.

Øvelseskjør mye

Har du øvd deg god på å spille piano, å tegne, synge osv. så har du kanskje hørt noen si at du er et naturtalent. Dette stemmer selvsagt ikke, da de fleste må gjennom hundrevis av timer med øving for å bli god. Det samme gjelder å kjøre i trafikken på en trygg og ansvarlig måte.

Nye førere har, de ni første månedene, rundt 40 ganger så stor sjanse for å kjøre utfor veien. Det er vanskelig å vite hvor mange timer med privat kjøring de hadde før ulykkene, men vi vet at antall timer er viktig for å kunne beregne farten man behøver i forskjellige svinger.

Når du tar lappen må du gjennom flere forskjellige steg hos trafikkskolen. De ser på kjøreferdighetene dine når du blir vurdert for å gå til neste steg i prosessen. Øvelseskjører du mye kan du derfor slippe mange kjøretimer hos trafikkskolen.

Sørg for å ha god kunnskap om skilt

Mange som stryker på teoriprøven sliter ofte med skilt. Vi har i Norge over 300 offisielle skilt som bestemmer hvordan vi skal oppføre oss rundt andre trafikanter, sier ifra om det er fare i veien osv. Skilt er svært tidskrevende å lære seg, takket være det store antallet.

Her gjelder det å starte tidlig med øvingen. Sørg for å lære deg alle de forskjellige kategoriene skiltene hører til. Du må også vite hva som kjennetegner de forskjellige skiltene, da du får spørsmål om dette på teoritentamen.

Litt om oss til slutt

Marketin AS er et team bestående av unge talenter innenfor modernisering av læring på digitale flater. Vi lager gode løsninger som kommer folk til gode. Vi brenner for å skape de beste resultatene, og gir oss aldri før brukeren er fornøyd.

Nå utvider vi og ønsker å skape Norges nye plattform for spennede og givende læring. Der du kan forberede deg på teoritentamen, øve til jegerprøven og bestå båtførerprøven, med mye mer.