Hva er a1 på førerkortet? Her er svaret

Hva er a1 på førerkortet? Her er svaret

Bla ned for å lese artikkelen

  1. Fornøydgaranti

  2. Beståttgaranti

  3. 3000+ spørsmål

  4. Minispill

  5. Enkle forklaringer

  6. AI-anbefalinger

Tilgang til alle kurs i 30 dager

449 kr

Ved å gå videre godtar du våre app- og kjøpsvilkår.

Er du nysgjerrig på hva a1 er på førerkortet? A1-førerkortet er et klasse A-førerkort som gir deg lov til å kjøre lett motorsykkel med en motorstørrelse på opptil 125 ccm. Førerkortet kan du ta fra du er 16 år hvis du har gjennomført alle kurs, oppkjøring og teoriprøver. Vi i Testen.no har vår helt egen app der alle som ønsker å øve på teori for a1 kan øve. Det eneste du trenger å gjøre er å laste ned appen og registrere en profil. Videre nedover kan du lese hvordan du kan øve med appen og mer relevant informasjon om hva a1 er.

Hva er a1 på førerkortet?

Som vi nevnte i innledningen så er a1 på førerkortet det vi kaller lett motorsykkel. A er klassen for vanlig motorsykkel også er A2 for det som heter mellomtung motorsykkel. Det er en rekke faktorer som skiller de ulike klassene. Her får du en enkel oversikt:

  • Lett motorsykkel (A1) har slagvolum opptil 125 ccm, De har en effekt opptil 11 kW, som tilsvarer rundt 15 hestekrefter. I tillegg til dette har de et forhold mellom effekt og vekt som skal være maks 0.1 kW/kg.
  • Mellomtung motorsykkel (A2) har slagvolum opptil 125 ccm, men de har en effekt som går til 35 kW, som tilsvarer rundt 47 hestekrefter. Når det kommer til forholdet mellom effekt og vekt, så skal det være maks 0,2 kW/kg.
  • Tung motorsykkel (A) har slagvolum over 125 ccm og/eller effekt over 11 kW.

Lett motorsykkel er et populært transportmiddel sammen med moped for de som skal ha sitt første førerkort. Allerede når man har fylt 15 år har man mulighet til å øvelseskjøre med lett motorsykkel. Det krever at du har tatt trafikalt grunnkurs først. Teoriprøven kan du ta et halvt år før du fyller 16 år, som er aldersgrensen for å få førerkort innenfor klassen.

Slik er teoriprøven for a1 satt opp

Det som er felles for de ulike teoriprøvene for motorsykler er at de er satt opp på lik måte. For eksempel har de like mange spørsmål, lik tidsfrist og like krav for antall rette for å få prøven godkjent. Vi setter opp en liste med generelle punkter om hvordan teoriprøven for A1 er satt opp:

  • Teoriprøven for A1 har 40 spørsmål som man må gjennomføre for å bestå.
  • For å bestå prøven er du nødt til å svare riktig på minst 34 spørsmål. Det vil si at du kan ha maks 6 feil for å bestå.
  • Når du skal gjennomføre teoriprøven for A1 har du en tidsfrist. Du har 90 minutter på å fullføre teoriprøven. Det vil si at du har 2 minutter og 25 sekunder på å fullføre prøven.
  • Du kan gjennomføre prøven på bokmål og engelsk.
  • Det er ingen hjelpemidler tillatt under gjennomføringen.

Kjekt å vite:

  • For å ta teoriprøven er du nødt til å bestille time. Når du møter opp må du sørge for å ha med gyldig legitimasjon og penger til å betale for teoriprøven (man kan også betale på nett). Prøven gjennomføres på datamaskin.
  • Hvis du består så har du muligheten til å kjøre opp hvis du har fullført all nødvendig opplæring.
  • Etter at du har bestått teoriprøven må du fullføre oppkjøringen innen 3 år. Går det over 3 år er du nødt til å ta en ny teoriprøve.
  • Om du har vansker med å lese eller forstå spørsmålene, så har du mulighet til å søke om en tilrettelagt teoriprøve. Da vil du ha en sensor med deg som kan hjelpe med å lese spørsmålene, og gjøre de mer forståelig.
  • Om du ikke består teoriprøven, så kan du ta en ny prøve etter 14 dager.

En motorsykkelfører som nyter en av sine første turer etter å ha fått førerkort.

Dette må til for å ta teoriprøven for de ulike klassene

Nå vet vi hva A1 på førerkortet er, men hva må til for å ta teoriprøven for de ulike klassene? A1er manges første møte med et førerkort siden man kan ta det som 16-åring. Det kan være det første møtet med å kjøre hvor man vil og få en fantastisk frihetsfølelse. Men hva må til for å ta teoriprøven for A og A2?

Teoriprøven for A2

Hvis du skal ta teoriprøven for A2 er du nødt til å ha fylt 17.5 år.

Med førerkort for A2 får du også:

  • Førerkort for moped
  • Du får kjøre mellomtung motorsykkel med tilhenger, som har slagvolum over 125 ccm og er godkjent for å trekke
  • Du kan også kjøre motorsykkel med tre hjul som har en maksimal effekt på 15 kW

Teoriprøven for A

Hvis du har tatt førerkort for A2 når du er 18 år, så kan du gjennomføre et 7 timers kurs og får 2 år med erfaring. Da kan du ta førerkort for A når du er 20 år gammel. Hvis ikke det er tilfellet, så kan du ta teoriprøven når du er 23.5 år.

Med førerkort fra A får du også:

  • Førerkort for moped
  • Om du førerkortet for A før 1. juli 2006 så har du også førerkort for snøscooter
  • Samme med henger som i A2

Våre tips for å øve til A1

  1. Vi anbefaler å bruke teoriappen vår. Du får flere varierte måter å øve til teoriprøven, slik at du kan varierer og finne måten som passer deg best.
  2. Gode forberedelser er alfa omega. Begynn å øve i god tid før du har planlagt at du ønsker å ta teoriprøven. Da får du bedre tid til å forberede deg og du øker muligheten til å bestå. Dette kan også være lurt hvis du synes teori for A1 er utfordrende.
  3. Sørg for at du forstår teorien. Det kan være vanskelig hvis du ikke har noe forhold til trafikken utenom å være fotgjenger, syklist eller passasjer. Hvis du leser teori så kan det være veldig hjelpsomt å tenke over det når du er ute i trafikken, og kan se det i praksis. Da kan det være bedre å få en forståelse på teorien.
  4. Hold deg rolig og fokuser på hvert spørsmål. Ikke la deg selv bli overveldet eller stresset, da dette bare vil gjøre det vanskeligere å tenke klart. Ta deg god tid og fokuser på hvert spørsmål individuelt.
  5. Hvis du er usikker på et svar, så benytt deg av våre veiledere. Hvis du har abonnement hos oss, så er det inkludert med personlige veiledere. Det vil si at du kan stille spørsmål om teori, spørsmålene i appen eller forklaringene.
  6. Få rikelig med hvile natten før testen. Du ønsker å være godt uthvilt slik at du kan fokusere og gjøre ditt beste.
  7. Tro på deg selv og ikke gi opp. Om tilfellet skulle være at man ikke består, så er det nok av muligheter til å ta en teoriprøve på nytt.