Hva er obligatorisk for førerkort til bil, moped og motorsykkel? Her er svaret

Hva er obligatorisk for førerkort til bil, moped og motorsykkel? Her er svaret

Bla ned for å lese artikkelen

  1. Fornøydgaranti

  2. Beståttgaranti

  3. 3000+ spørsmål

  4. Minispill

  5. Enkle forklaringer

  6. AI-anbefalinger

Tilgang til alle kurs - 7 dager

Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, avslutt når du vil!

1 kr 🔥 Ordinær pris 199 kr

Ved å gå videre godtar du våre app- og kjøpsvilkår.

Har du planer om ta teoriprøven til bil moped eller motorsykkel? Da har du kanskje lurt på hva som er obligatorisk for å kunne ta lappen for de forskjellige kjøretøyene.

Veiene i Norge er ment å dele med veldig mange forskjellige type kjøretøy. Der finner man alt fra personbiler, busser, motorsykler, mopeder og alle andre vanlige kjøretøy til firhjulinger, traktorer og andre kjøretøy som er litt mer uvanlig å se. Siden forskjellige kjøretøy behøver forskjellige førerkort, kan det være vanskelig å vite nøyaktig hva som er obligatorisk.

I dette innlegget fokuserer vi på de obligatoriske kravene for å ta førerkort til bil, moped og motorsykkel. Du får også vite veien du må gjennom for å få førerkortet.

Hva må du gjennom før du kan ta førerkortet?

Når man først skal ta førerkortet må man først ha gjennomgått teoritentamen og en rekke med obligatoriske trinn. Dette er svært viktig for sikkerheten i trafikken vår, og sørger for at ferske førere faktisk har fått det de behøver for å klare seg ute i trafikken. Dersom man får et førerkort uten å gå gjennom en dyp opplæring, vil sjansen for en ulykke øke.

Har du ikke startet å øve til teoriprøven enda? Du kan bruke teoriappen fra oss i Testen.no med kunstig intelligens, minispill og mye mer!

Trafikalt grunnkurs

Dette er et svært viktig kurs, hvor du lærer grunnleggende, men svært viktige ting som din rolle i trafikken, trafikanter og samhandling, hva du er pliktet til å gjøre ved trafikkuhell osv. Kurset varer i 17 undervisningstimer og forbereder unge fremtidige førere til øvelseskjøringen. For å ta kurset må du ha fylt 15 år, men du kan ta den før med trafikalt grunnkurs i 10. klasse. De som er over 25 år er fritatt fra store deler av kurset og må bare gjennom mørkekjøring og førstehjelp.

Utfører du et kurs når det ikke er mørkt ute, får du ikke utført mørkekjøring, som fører til at beviset vil bare være gyldig fra 1. mars til 31. oktober.

Trafikalt grunnkurs er ikke nok opplæring for å sende en fersk fører ut i trafikken på egenhånd. Derfor må du ha med noen som er godkjent for å øvelseskjøre med deg. Husk også at du må ha fylt 16 år .i tillegg du må å ha med beviset for fullført trafikalt grunnkurs og førerkortet ditt når du øvelseskjører, da du må vise fram dette om du blir stoppet.

Grunnleggende opplæring

Grunnleggende opplæring er forskjellig for alle de forskjellige kjøretøyene, da du lærer spesifikt om kjøretøyet du skal ta lappen for. Trinnet vil gi deg det du behøver av kunnskap for å kunne beherske kjøretøyet. Du lærer for eksempel å sette i gang og stane, styre, akselerere og bremse ned med kjøretøyet.

Før du kan gå videre til neste steg, må du gjennomføre en obligatorisk trinnvurdering. Dette gjennomfører du sammen med kjørelæreren din, hvor dere kommer frem til en beslutning. Dette er viktig for at du skal være klar for å gå videre til neste steg i opplæringen.

Trafikal del

Den trafikale delen av opplæringen din skal lære deg å kjøre selvstendig i variert trafikk. Dette innebærer å kjøre på en trygg og effektiv måte som reduserer sjansen for ulykker. Du skal forstå hvordan du kjører på en tydelig måte, som vil redusere risikoen for at du havner i en ulykke.

Dette trinnet inneholder et sikkerhetskurs som varer i fire timer. På kurset lærer du å kjøre med andre trafikanter på en måte som reduserer sjansen for ulykker.

På slutten av trinnet må du gjennomføre en obligatorisk trinnvurdering sammen med kjørelæreren din.

Avsluttende opplæring

Under den avsluttende opplæringen skal du lære å kjøre med god risikoforståelse og selvinnsikt. innebærer også å kjøre med lav risiko, og å lære risikovurdering for å redusere sjansen for ulykker.

Du må klare å velge riktig kjøremåte med tanke på andre trafikanter. Dette krever mye erfaring og kompetanse, så her kan du spare penger ved å øvelseskjøre mye.

Teoriprøve

Nå nærmer du deg førerkortet ditt, og kan endelig nyte friheten uten å vente på noen som må øvelseskjøre sammen med deg.

Teoriprøven er en grundig test av kunnskapen din om trafikk. Spørsmålene du får er tilfeldige, og siden det er mye innhold i teoriboka, så må du studere grundig. Det viktigste er å starte tidlig med øvingen, da mange stryker på grunn av for lite tid til å forberede seg godt nok.

For moped er dette den siste delen før du får førerkortet, så du må huske å søke om førerkort hos statens vegvesen, før du kan ta teoriprøven. På grunn av dette må de som skal ta teoriprøven for moped også ha fylt 16 år. Dette gjelder også snøscooter.

De som skal ta teoriprøven for bil og motorsykkel kan gjøre det når de er 6 måneder unna alderskravet til klassen for førerkortet.

Oppkjøring

Oppkjøringen er det siste du må gjøre før du får førerkortet ditt for bil og motorsykkel. Siden denne delen varierer mellom kjøretøyene, er den delt i to deler under.

For bil

Oppkjøringen for bil inneholder en kjøretur på 55-60 minutter. Før du starter på turen må du gjennom en liten sikkerhetskontroll, hvor bremser, varsellamper osv. må sjekkes. Selve ruta er valgt ut på forhånd med en tilfeldig destinasjon. Måten du gjør både deg og bilen klar før kjøreturen, og måten du stanser og forlater bilen etter kjøreturen har også en påvirkning på resultatet.

For motorsykkel

For motorsykkel må man gjennom en prøve med to deler, en ferdighetsprøve og en trafikal prøve. Ferdighetsprøven inneholder først en sikkerhetskontroll av kjøretøyet. Etter sikkerhetskontrollen må du løse fem oppgaver som handler om balanse, krypekjøring, svingteknikk og andre viktige ferdigheter å ha i trafikken.

Etter du har fullført ferdighetsprøven, så skal du gjennomføre en trafikal prøve. Du skal kjøre en rute med variasjon, slik at trafikkskolen føler seg trygge på å sende deg ut i trafikken.