Sånn kan du havne i fengsel av å følge fartsgrensen

I Norge har vi en visjon om null drepte i trafikken. Dette krever et ufattelig godt samarbeid mellom alle førere som befinner seg på veien, men heldigvis har vi et hav med forskjellige trafikkregler og lover som sørger for å holde oss i live. Dersom du følger alle trafikkregler og kjører forsvarlig, så går det som regel bra. 

En av de mest vanlige årsakene for fatale ulykker er å kjøre for fort. Det er viktig å forstå at de grensene som er satt, er satt etter nøye risikovurdering. Kjører du derfor over grensen utsetter du deg selv og andre for store potensielle farer.

I denne lille artikkelen går vi fort gjennom hva fartsgrensen faktisk betyr og hvordan du kan havne i fengsel selv om du følger fartsgrensen som er skiltet.

Hvorfor har vi egentlig en fartsgrense?

Mennesker er dessverre ikke født for å kjøre bil eller noen andre kjøretøy. Vi er ikke laget for de store hastighetene vi oppnår på veien, og vil derfor oppleve brutale krefter når vi senker farten for fort. Et eksempel på dette er frontkollisjoner. Da stopper bilen så og si momentant. For å unngå dette har vi fartsgrenser, som også hjelper oss å kontrollere stopplengden. 

Stopplengden er en stor faktor for fartsgrenser, da dette er selve avstanden du bruker fra du har oppdaget et problem, tråkket på bremsen og til bilen stanser. Du må respektere stopplengden din da dette kan redde eller ta livet ditt med svært små marginer.

I tillegg ser vi at en liten økning i fart over grensen fører til flere drepte i trafikken, mens en liten reduksjon fører til færre. Hvis alle holder seg til fartsgrensen og resten av trafikkreglene, oppnår vi en svært tryggere trafikk med færre døde.

Fartsgrensen må du følge, men den kan lure deg

Som vi vet, så er det ulovlig å overstige fartsgrensen, men visste du at fartsgrensen gjelder kun for optimale forhold? Hvis du kjører på en vei med 80 km/t på en fin sommerdag, så holder du deg relativt trygg og vil ha en svært stor sjanse for å overleve ulykker, dersom du bruker bilbelte og har en funksjonell airbag. 

80 km/t på en tørr strekning gir deg stopplengden du behøver for å redusere farten så du overlever en kollisjon. På samme strekning, men isbelagt denne gangen, vil stopplengden øke betraktelig. I en ulykke på samme vei i 80 km/t lar deg ikke redusere farten nok, og sannsynligheten for å overleve vil synke betraktelig.

Nå har den isbelagte strekningen fått en ny fartsgrense, for å kjøre i 80 km/t er ikke forsvarlig lenger. Derfor betyr det ikke at den nåværende fartsgrensen er det som står skiltet, men hva forholdene tillater. Husk også at forhold gjelder sikt, så du kan ikke kjøre 80 km/t i en sving med dårlig sikt. Her er du nødt til å senke farten så du klarer å stanse på delen av veien du ser. Du vet ikke hva som ligger i veien rundt hjørne.

Hva med fengsel?

Siden fartsgrensene endrer seg etter hva forholdene tillater, må du kjøre på en ansvarlig måte. Gjør du ikke dette får du bot og kanskje en eller flere prikker, men det kommer ann på hvor mye du overstiger fartsgrensen. Dersom du får en bot du ikke kan betale, må du sitte noen dager i fengsel, hvor den lengste straffen er 20 dager.

Kjører du i 80 km/t på en vei som er skiltet 80 km/t, men den er islagt, du krasjer i en annen bil og vedkommende dør, blir du siktet for uaktsomt drap. Dette er fordi du kjørte for fort og personen kunne ha overlevd om du ikke brøt loven. Dette fører som regel til 3 år i fengsel, men i noen tilfeller 6 år. I tillegg er det saker angående trafikkulykker som sikter flest for uaktsomt drap, så dette er et veldig seriøst og ekte problem; kjør forsiktig!

Litt om oss til slutt

Marketin AS er et team bestående av unge talenter innenfor modernisering av læring på digitale flater. Vi lager gode løsninger som kommer folk til gode. Vi brenner for å skape de beste resultatene, og gir oss aldri før brukeren er fornøyd.

Nå utvider vi og ønsker å skape Norges nye plattform for spennede og givende læring. Der du kan forberede deg på teoritentamen, øve til jegerprøven og bestå båtførerprøven, med mye mer.